Poslovneži se lahko marsikaj naučijo od športnikov, saj je med poslom in športom mnogo vzporednic. Vendar podjetja ne potrebujejo le trenerjev, temveč tudi zmagovalce. V poskusih motivacije zaposlenih za doseganje poslovnih ciljev podjetja vedno več rešitev iščejo in najdejo v športu.
Športniki so po naravi zmagovalci. Zavestno negujejo zmagovalno miselnost in se povsem posvetijo doseganju vrhunskih rezultatov. Ali lahko s športom spodbudimo zaposlene, da so bolj podjetni, motivirani in imajo željo po zmagi? Kako lahko organizacije spodbudijo pri svojih zaposlenih podobno stopnjo visoke zavzetosti in motivacije za doseganje ciljev, ki je značilna za športnike?
Eden od načinov je vključevanje uspešnih športnikov v podjetje po koncu njihove kariere. Športnike odlikuje izjemna volja, predanost rezultatom in strast, s katero se lotevajo svojih aktivnosti – vse, kar naredi odločilno razliko tudi pri uspehu v poslu. Zaradi teh lastnosti so zanimivi za marsikaterega delodajalca. Ker športna tekmovanja zahtevajo izredno velik osebni vložek in športnikom dopuščajo zelo malo časa za pripravo na življenje po športni karieri, pa je dejstvo, da se mnogi športniki v zrelih letih, ko zaključijo kariero, težje vključijo na trg dela, še posebej če upoštevamo, da mnogi med njimi nimajo ustrezne izobrazbe. Zato se je Mednarodni olimpijski komite povezal z največjo kadrovsko agencijo Adecco, ki športnike pripravlja na iskanje zaposlitve po koncu njihove kariere.
Drugi način pa je iz zaposlenih narediti športnike – sodelavce, ki bodo naravnani k doseganju uspehov. V športu je povezava med nalogo in rezultatom jasna – ve se, kdo je najboljši, kdo je zmagovalec, ki prvi priteče v cilj, stoji na zmagovalnih stopničkah in pobere nagrado. V podjetjih je povezava med nalogo in rezultatom včasih malo manj neposredna. Ob napornem in dolgotrajnem delu ne sledi vedno jasna zmaga, ni občinstva, ki bi nam ploskalo, in medalj, ki bi jih lahko zbirali. Zato je zelo pomembno, da zna podjetje ustvariti okolje, ki spodbuja dosežke, jih zna ustrezno nagraditi in spodbuditi zaposlene, da se trudijo za nadaljnje uspehe. Tudi tu se podjetja vedno bolj po rešitve obračajo k športu.
Ali ukvarjanje s športom vodi k večji produktivnosti?
Ukvarjanje s športom je povezano z večjo učinkovitostjo in produktivnostjo pri delu, kar potrjujejo tako znanstvene raziskave kot praktične izkušnje. Podjetja spodbujajo zaposlene k fizični aktivnosti z namenom, da bi se pozitivni učinki poznali tudi na drugih področjih življenja.
S športom do podjetniškega duha
Zakaj smo pripravljeni narediti toliko za zmago? Znano je, da se človeški možgani naučijo predvidevati nagrade in naučiti, kakšno mora biti vedenje, da jih dosežemo. Ko izkusimo nagrado, je bolj verjetno, da bomo tudi v prihodnje ponavljali vedenje, ki jo prinese. Praktično lahko karkoli dobi vrednost nagrade s primernim pogojenim učenjem in asociacijami z osnovnimi nagradami. Tudi šport je lahko sredstvo za spodbujanje želenega vedenja. Motivacija za zmago je povezana z dopaminom, ki se sprošča v možganih in je povezan s prijetnimi občutki, ki jih interpretiramo kot navdušenje ob zmagi. Ko možgani spoznajo občutek ob nagradi, ga želijo ponoviti. Zmage se je možno naučiti in zmagovito vedenje je lahko privzgojeno, željo po občutku zmage pa lahko zadovoljimo tudi na drugih področjih in od športa prenesemo na delo.
Kaj pravijo kadrovski strokovnjaki
Programi vključevanja zaposlenih pomagajo, da se ti čutijo upoštevani in cenjeni. Pomemben učinek je povečanje produktivnosti, zmanjševanje stroškov zaradi bolniških odsotnosti in menjave zaposlenih, vse to pa vpliva na uspešnost in vrednost podjetja. Ti programi so ključni za poslovni uspeh podjetja, saj ima znanje zaposlenih in njihova zavzetost za delo konkretne finančne učinke.
Vsak kadrovik vam bo povedal, da so nagrade in priznanje ključne za uspešno delo z zaposlenimi. Za resnično zavzetost zaposlenih pa ni so dovolj le materialne nagrade, ampak mora podjetje storiti veliko več. Zaposlenim mora dati razlog, da vsak dan vložijo vse svoje sposobnosti v doseganje rezultatov. Za uspeh podjetja so pomembni ljudje in njihovo znanje, veščine, delovna zavzetost in odnos do dela. Če želi podjetje zmagovati, morajo njegovi zaposleni imeti zmagovalno miselnost. Poznati morajo občutek uspeha. Šport je lahko način, da v zaposlenih gojimo zmagovalni duh, vedenje, da za trdim delom sledi uspeh.
V Adeccu že tradicionalno organiziramo dobrodelno športno akcijo »Win4Youth«, akcija je večplastna: zaposlenim omogoča, da se vključujejo v dobrodelne aktivnosti, spodbuja zavzetost zaposlenih, s tem, da aktivno sodelujejo, in jim daje možnost, da dosegajo osebne cilje in uspehe, tako da premikajo svoje meje fizičnih zmožnosti – nekateri manjše, drugi večje. Največje si prav gotovo zastavijo ambasadorji projekta. Vsako leto namreč v podjetju pripravijo tudi poseben izziv. 75 najbolj zavzetih zaposlenih dobi možnost, da postanejo »Win4Youth« ambasadorji in se odpravijo na posebno preizkušnjo. V letošnjem avgustu bodo kolesarili na prelaz Col du Tourmalet, ki je del kolesarske dirke Tour de France. Naši sodelavci so se že udeležili klasičnega maratona v Atenah, triatlona v Barceloni in maratona v New Yorku. Ta izziv je rezerviran za najbolj motivirane in zavzete. Ambasadorji se intenzivno pripravljajo na dogodek in za marsikoga je to življenjska preizkušnja.
Športni izziv – izkušnja nam vsekakor spremeni življenje; Izboljša se kakovost našega življenja, s športom zmanjšamo stres, postanemo veliko bolj zadovoljni in samozavestni, nekateri pravijo, da imajo celo občutek, da lahko dosežejo vse, za kar se odločijo.
»Tek na maratonu v Atenah je absolutno vplival na vse vidike v mojem življenju. To je bil moj največji športni izziv, ki je terjal veliko časa, energije in vztrajnosti. Ta izkušnja se pozna tudi na drugih področjih v mojem življenju. Ta spoznanja vedno lahko projiciraš tudi na druga področja. Vidiš, da se vztrajnost splača, da moraš imeti disciplino, postavljen cilj in se potruditi, da ga dosežeš. In ko si postaviš cilje in treniraš, lahko dosežeš karkoli. Želiš doseči še več, imeti še boljše rezultate, iti še dlje, še hitreje. Tako na tekaški stezi, kot v življenju« je povedala Tjaša Snoj, Slovenija.
Miro Smrekar, Adecco: »Vsi poznamo podjetja, ki veljajo za sanjske zaposlovalce in v katerih bi vsak želel delati. Zakaj so nekatera podjetja tako zaželeni delodajalci? Ker svojim zaposlenim omogočajo, da uresničujejo svoje osebne cilje in tudi svoje sanje. Podjetja, ki svojim zaposlenim omogočajo preizkušanje svojih mej oz uresničevanje osebnih sanj, bodo nagrajena s pripadnostjo in motiviranostjo zaposlenih.« Ko podjetja iščejo načine, kako pritegniti najboljše strokovnjake in iz zaposlenih izvabiti najboljše, si prav gotovo lahko pomagajo s športom.
Avtor: Viviana Žorž, vodja marketinga, Adecco